نتایج مثبت مطالعه ی پانکراس مصنوعی درمدت 3 ماه

23 سپتامبر 2015- یک مطالعه ی جدید نشان داد استفاده از سیستم پانکراس مصنوعی برای مدت 12 هفته(3 ماه) کنترل قند خون را در افراد بالغ و کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 بهبود بخشیده و دفعات هیپوگلایسمی را در این افراد کاهش می دهد.

یافته های این تحقیق درمجله ی New England Journal of Medicine  منتشر گردید و در  پنچاه و یکمین  نشست انجمن دیابت اروپا ارائه  گردید.

در دو مطالعه ی چند مرکزی سه ماهه که توسط یک گروه تحقیقاتی به سرپرستی دکتر Thabitاز دانشگاه کمبریج انجام گردید، طولانی ترین کارآزمایی با استفاده  از سیستم پانکراس مصنوعی انجام شد و نتایج مثبتی بدست آمد.

درمطالعه ی اول، 33 فرد بالغ از سیستم لوپ بسته ی تحویل انسولین که توسط محققان دانشگاه  کمبریج طراحی شده است و لقب "سلولهای بتای مصنوعی" را به خود اختصاص داده، استفاده کردند. درمطالعه ی دوم از این سیستم تنها در شب برای 25 کودک ونوجوان مبتلا به دیابت نوع 1 استفاده شد. گروه کنترل شامل بیمارانی بودند که از طریق  پمپ انسولین مداوا می شدند.

در این سیستم بسته، مقدار قند خون بیمار توسط سیستم مداوم نظارت برقندخون (CGM) به برنامه ای نرم افزاری برای محاسبه ی دوز انسولین مورد نیاز ارسال می شد و یک پمپ انسولین  مقدار محاسبه شده ی  انسولین را دراختیار بدن بیمار قرار می داد.

 در هر دو مطالعه ، سرعت تزریق انسولین توسط یک  الگوریتم کنترلی که بطور بی سیم با  پمپ انسولین درارتباط بود، تعیین می شد. درمطالعه ای که بالغین درآن شرکت  داشتند از یک "لوپ بسته ی هیبرید" استفاده شد دراین رویکرد قابلیت تصمیم  گیری داوطلبانه برای بیمار به منظور تنظیم و محاسبه دوز انسولین بولوس با استفاده از ماشین حساب در نظر گرفته شده است.

مقدار هموگلوبینA1C

درشروع تحقیق اول، مقدار هموگلوبین A1Cافراد بالغ شرکت کننده  دراین تحقیق بین 7.5تا 10 درصد گزارش شد و در ابتدای تحقیق دوم مقدار هموگلوبین  A1Cکودکان و نوجوانان 6 تا 18 ساله ی شرکت کننده دراین پژوهش که تحت درمان با پمپ انسولین  بودند زیر 10 درصد اعلام شد.

محققان مقدار زمانی که مقدار قندخون کودکان بین  3.9و 8.1میلی مول درلیتر (70 و 145 میلی گرم در دسی لیتر) بود را اندازه گیری کردند.

در سیستم لوپ بسته ، در 60 درصد از زمانها مقدار قندخون کودکان درمحدوده ی ذکر شده، قرار داشت درحالیکه  درگروه  کنترل (پمپ انسولین بدون سیستم  لوپ بسته) حفظ قندخون دراین محدوده  تنها در 34 درصد از زمانها امکان پذیر بود.

 برای بالغین مدت زمان حفظ قندخون درمحدوده ی وسیعتر  3.9و 10 میلی مول درلیتر (70 و 180 میلی گرم در دسی لیتر) اندازه گیری شد. براین اساس استفاده از سیستم لوپ بسته به افراد بالغ کمک می کرد تا در 68 درصد از زمانها مقدار قند خون را در این آستانه حفظ کنند، اما درگروه کنترل که تحت درمان با پمپ انسولین بودند این زمان تنها 57 درصد بود.

دکتر Thabitمی گوید: هدف اصلی ما این است که نشان دهیم برنامه ی حلقه ی بسته درمدت روز و شب بخصوص در دراز مدت و بدون نظارت دانشمندان، بخوبی عمل می کند، در این مرحله ما نشان دادیم استفاه ی سه ماهه از این دستگاه برای بزرگسالان درتمام شبانه روز وبرای کودکان  ونوجوانان در طول  شب امکان پذیر است.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/sep/three-month-artificial-pancreas-study-shows-positive-findings-98386142.html